Beskyttelse af kvinder

Fortabt i de voksnes verden 
Inger Eilersens iscenesættelse af Ole Henrik Laubs stærke radiospil om en teenagepige på vej ind i voksenverdenen er intet mindre end perfekt. Radioteater
AF ME LUND

Titlen Beskyttelse af kvinder leder tanken hen på et klinisk radioforedrag om femidomer og anden antikonception.
Men det er det ikke. Titlen dækker over et usædvanlig ubeskyttet samvær med en teenage-pige ved navn Xenia,
som i Ole Henrik Laubs radio- spil fører lytterne ind i sin komplicerede verden. Hun er grådig og glubsk, kejtet og voldsom som en hundehvalp, der har opsnuset en herlig duft uden at vide, hvad den skal stille op med  den. I Xenias liv er det den vage duft af mænd og dermed af seksualitet og voksenlivets turbulente  ølelsesintensitet, der optager hende, beruser  hende, uden at afslere, hvordan duften egentlig er sammensat. Hun udfritter sin lidt ældre veninde om hendes elskere, hun fantaserer om en mystisk fremmeds kærtegn og den søde forførelse i en trappeopgang. Og sammen med sin. jævnaldrende veninde Bebs går hun på rov i tøjbutikkerne for med det fine voksentøj mod huden at mærke, hvordan en kvindekrop tager imod kærtegn. Og imens har hendes frustrerede mor en affære kørende med en gift mand, hvis kone opsøger hende for at få talt ud. Men moren er som sædvanlig ude med sin John, og det er Xenia, der nysgerrigt labber ægteskabsdramaet  i sig, fascineret og frastødt på én gang.
I Inger Eilersen levende og musikalske iscenesættelse. bliver dramaet om den unge piges frontalangreb på voksenlivet en fængslende oplevelse, som man ikke behøver at være eller have været teenagepige for at blive optaget af.

For Beskyttelse af kvinder er en tekst, der er rummelig og fuld af symboler. Birgitte Simonsens fortolkning af teenagepigen var lige på kornet. Enhver der har følt sig på sporet af
noget uden helt at fatte af
hvad, vil nikke genkendende til Xenias heroisk-parodiske forsøg på at nå til klarhed. Hun får fint modspil af Heidi Holm Katzenelson som
den forskrækkede veninde Bebs, af Berrit Kvorning som moren, der kun optræder pr.
telefon, af Isa Holm som den bedragede hustru, af Benedikte Hansen, hvis godtroende lærerindeskikkelse hopper på den snu Xenias limpind. Birgitte Simonsens fortolkning af  den voldsomme og frygtsomme teenagepige Xenia er både rørende og  rædselsfuld, nøjagtig sådan som tøser er, når de det ene øjeblik fnisende håner det mod-
satte køns dingelværks for: det næste at tilbede det, som den endnu ukendte guddom. Pernille  Højmark, der
gør sig strålende som den
avancerede, ældre veninde Wanda og af Ole Lemmeke, som dels har til opgave at være en tilfældig lejer af et værelse, dels er stemmen og ansigtet, der fylder Xenias mystiske visioner om mandekønnet uø. Hver gang han optræder, høres lyden af et segl, der bliver hvæsset.
Skarpt, uheldsvangert og
med blodige sår som det sikre resultat. Er det sådan det er når søde små piger opgiver at være søde? Xenia finder sit svar en aften i  regnvejr, og vi andre kan ikke andet end lytte      med på hendes fascinerende  eventyr.
Beskyttelse af kvinder.
Radiospil af Ole Henrik Laub
Medvirkende
BirgitteSimonsen
Heidi Katzenelson,
Pernille Højmark
Benedikte Hansen
Berit Kvorning 
Ole Lemmeke

Instruktion: Inger Eilersen
Radioteatret, DR P1