øje for øje
Anmeldelse af LISE GARSDAL
HOLBÆK EGNSTEATER:
Det er ikke småting dramatikeren Gerz Feigenberg får listet ind i sin fængselsfortælling om mord, skyld, samvittighed, tilgivelse og straf. Og det er ikke de rene søndagsskolehistorier skuespillerne skal nå at fortælle, fortolke og få det meget forskelligartede publikum til at følge med ii forestillingen
»Øje for Øje«. Forskelligartet er publikum, eftersom forestillingen ikke bare sendes på turné til landets interesserede teaterforeninger og ældste skoleklasser, men også vises for nogle af landets
indsatte.
»Øje for Øje« hører på den måde til et af de tværkulturelle og debatskabende projekter, der efter-
hånden er sjældne for teatret – i hvert fald den professionelle del af det. Når Holbæk egnsteater forsøger at skille begrebet » debatskabende« fra det klæge bedrevidende skoleteater og i stedet forbinde det med en omgang handlingsmættet filmfiktion, kan man jo kun hilse anstrengelserne velkommen. Også selv om de i første omgang har resulteret i en forestilling, hvis målgruppe synes uklar. Gerz Feigenberg er krøbet ind bag fængselstremmerne, ind bag fordommene om eller forventningerne til en morders forhærdede jeg, og ind bag systemets magtpanser – både den lovegivende, dømmende og udøvende. Filosofisk set kredser stykket om den tanke, at den skyldige ikke har brug for tilgivelse men for straf. Straffen er den eneste mulighed for forsoning. Og det er vel at mærke den skyldige selv, morderen, der har gjort det af med en yngre rival, der formulerer tesen, her i Jesper Lohmanns intellektualiserede, bebrillede skikkelse. Thomas Bo Larsen spiller den samvittighedsløse medfange, en affarvet standardtaber fra Vesterbro, der først i det øjeblik han bliver ansvarlig for cellekammeraternes overdosis (måske)
vågner til en skærende virkelighed af ansvar og skyld. Nonny Sand dukker op som den fælles veninde Sussi i lak og lårkort t og med et pikant behov for smæk. Også hun leder efter en straf, og intrigen udvikler sig nu til en saftig sag, hvor hævnmotiver løftes og noget for noget« retfærdigheden den sættes på prøve.
SKÆV ROTATION Maja Ravn har nok så sigende placeret den kulørte historie på et scenografisk skråplan af en skævt roterende fængselscelle for to, et univers, der drejes og fordrejes af samvittighedens djævelske udsending eller bøddel, som Peder Holm Johansens kryptiske figur kalder sig selv.
»Øje for øje« skitserer en række teknisk set interessante case stories, men når aldrig ind til benet af »tilværelsen i cellen« eller »livet med mordtynget samvittighed« – noget man ellers banalt og blåøjet kunne være nysgerrig efter at stifte bekendtskab med. Men som premieregæst på Holbæk
Egnsteater hører man formentlig heller ikke til det egentlige publikum, spørgsmålet er, om skoleeleverne og de mordømte gør? Det kan kun turneen vise.
Medvirkende
Jesper Lohmann
Thomas Bo Larsen
Nonny Sand
Peder Holm Johansen
Instruktion: Inger Eilersen.
Scenografi: Maja Ravn
Foto: Mik